lördag 23 november 2013

Finnekumla församlar för Filippinerna



Denna lördags eftermiddag, den 23 november kl 15.00, var tiden kommen för Röda Kors-basaren i Finnekumla församlingshem.  Och jag var där, inbjuden av en vän. Tillställningen har lång tradition och den meste traditionsbäraren är utan tvivel Martin Josefsson. Martin har agerat auktionsropare i detta sammanhang sedan mitten av 1950-talet!
Årets basar inleddes med framträdanade av kören Kantona som underhöll med en rad sånger där även publiken fick vara med på ett hörn och förstärka.
Sedan blev det kaffeservering. Med hembakat såklart. Så himmelskt gott! Och därefter dragning i lotterierna.
När auktionen sedan drog igång svingade Martin, förutom auktionsklubban, både brödkakor och syltburkar. Med kraft, humor och engagemang pressade han upp priserna på allt som gick under klubban. Då och då gjorde Martin en paus mellan utropen för att dra en lustig historia. Själv rycktes jag med i budgivningen och gick hem med två julkärvar, en sockerkaka, en skrivbordslampa, ett par byxor, två par arbetshandskar och en lotterivinst!
Jag vet inte om jag behövde något av det jag köpte. Men i förvissning om att pengarna från kvällens basar går till hjälpinsatser på Filippinerna kändes det fint att vara med och bättra på auktionsresultatet. Så nu när jag tänder den nya lampan, äter av sockerkakan, drar på mig byxorna och hänger upp julkärvarna... sänder jag mina tankar till de som förlorat allt.  Samtidigt hyser jag förhoppningar om att det insamlade från Finnekumla Röda Kors-basar 2013 kan göra skillnad...

PS. Detta inlägg är uppdaterat måndag den 25 november kl 15.52. Körnamnet var fel vid första publiceringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar