fredag 1 februari 2013

Holkar mot malaria

Det här är Roy Carlsson. Och bilden är tagen i hans garage på Riddarebacken. För några år sedan huserade Roy i ett mycket större garage. Nämligen hos Svensk Bilprovning. Då bankade han rejält med sin fruktade hammare i gamla rostiga bilar och satte skräck i alla som var ägare till en Opel. I dag har Roy en annan sorts hammare och bankar i helt andra holkar. Och jag med min Opel behöver inte oroa mig!
Ettusen (1000) småfågelholkar har Roy byggt sedan 2010. Han har inte gjort det helt själv. Hans vänner i Y’s Men’s Club har hjälpt till att knacka i en hel del spik också. Och på den här vägen är det...
Bakgrunden till att klubben bygger 100-tals, ja 1000-tals holkar är att de stödjer ett UNICEF-projket mot malaria. Femtio kronor för varje försåld fågelholk går till projektet. Och 50 kronor är är exakt så mycket som ett malaria-kit kostar. Så du som köper en Roy-holk får effektiv biologisk insektsbekämpning hemma i din trädgård samtidigt som du hjälper till att stoppa spridningen av malaria. Malaria-projektet pågår till och med 2015.
Anledningen att jag hälsade på hos Roy idag var att han snickrat ihop fyra specialbeställda holkar åt mig. Av lite ovanligare dimension som skall passa till göktyta. Att återfå göktyta i ängarna här hemma är ett av mina delmål i naturvårdsarbetet. Förr... typ 1960-tal fanns göktytan här årsvisst. Men på senare tid har den fått att svårare att hitta lämpliga biotoper. I takt med att jag och mina hjälpare restaurerar och fixar i äng och hage här i Skog hoppas vi att förutsättningarna skall öka. Kanske kommer jag att vakna en vårmorrn... lystra, och höra göktytan härutanför!
Just idag hade Roy förfärdigat ytterligare ett par specialare. Beställningsjobb dessa också. Ett av dessa alster som du ser honom posera med på bilden. För detta tillfälle iklädde jag mig rollen som besiktiningsman vid ”Svensk Holkbesiktning”, och protokollet visar godkänt på alla punkter. Omdömet på denna holkgigant blir: Mycket välbyggd uggleholk, öppningsbar och med ett flertal genomtänkta detaljer som exempelvis förhöjd och ventilerad botten. Ett par imponerande pjäser med en bottenyta på 35x35 cm. Wow... säger jag, helt nördigt... Bra jobbat, Roy! Kör vidare, ua!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar