lördag 8 augusti 2015

Installation anno 1936




Jag har nu kommit till en punkt då jag monterar ner stora delar av de nära 80 år gamla elektriska installationerna. Har vänt och vridit på frågor om dessa historiska spår skall lämnas kvar eller tas bort. Nu blir det en kompromiss. Med viss motvilja. Men ändå ett beslut för att komma vidare. Jag har valt att plocka bort all gammal kulo som leder utmed taklisterna i övervåningen. Kvar kommer jag att lämna den gamla mätartavlan, ett par keramiska kopplingsdosor och den kulo som löper mellan dessa. Tanken är att jag före målning av tak och tapetsering av väggar skall plocka bort kabelstiften och lyfta kuloledningen. På så sätt kan jag kan måla och tapetsera utan att kladda ner de gamla eldonen. Det blir den rest som jag lämnar kvar av den första elektriska installationen som gjordes i gamla huset. Huset byggdes 1914 och elen drogs in något år i senare hälften av 1930-talet. Troligen 1936. Det betyder att min morfar och mormor med sina fem barn levde utan el i det ”nya” huset i drygt 20 år. De installationer som gjordes var väldigt sparsamma. Fem glödlampor och tre dubbla vägguttag. Det var allt. En glödlampa i farstukvisten. En glödlampa i köket. En glödlampa i trapphuset. en glödlampa i det nya vindsrummet. Ett dubbelt vägguttag i köket. Ett dubbelt vägguttag i den nya vindsrummet. Och ett dubbelt vägguttag i det gamla vindsrummet – det som jag nu är i färd med att ytrenovera. Elen kom in via två koppartrådar från en stolpe på gårdsplanen. Fästa i två keramiska isolatorer på väggen och in genom två små keramiska genomföringar till mätartavlan innanför. Denna installation kompletterades något år senare med en nedgrävd kabel till fähuset och en glödlampa där. Det var allt. Ända fram till någon gång på 1970-talet. Då uppdaterades elen med ny central. Jordad ledning och flera vägguttag. Det skedde i samband med att det gjordes en djupborrad brunn som krävde trefas för att fungera. Min plan är att göra en lågbudgetuppdatering av all gammal el. Den gamla känns osäker och har för länge sedan gjort sitt. Lågbudget innebär nu att jag byter allt det gamla mot nytt men lägger inte till något extra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar