söndag 23 augusti 2015

Grön soppa



För ett tag sedan skrev jag om hur potatisbladmöglet angripit potatisblasten. Och hur rådjuret provsmakat min rödbetsblast. Det finns ständigt hot mot det som odlas i jämna rader. Nu har kålfjäril och rovfjäril börjat lägga ägg på både grönkål och kålrotsblast. Den senaste veckan har larver börjat kläckas och äggen blivit mångfaldigt fler. Dessutom har torkan börjat påverka växtligheten. Min grönkål började se både perforerad och vissen ut. Idag har jag skördat en del av kålen. Plockat de nedre bladen på stängeln. Repat bladen och förvällt. Hackat och fryst in. Nästan ett och ett halvt kilo blev det. Och dessutom en mustig grönkålssoppa till lunch enligt följande:
Grönkålen, cirka 2 liter repad, förvälldes cirka fem minuter i lätt saltat vatten. Hällde bort kokvattnet och grovhackade kålen. En stor klick smör i grytan som fick smälta. Vetemjöl rördes ned tills allt smöret sugits upp. Drygt en liter vatten och två grönsaksbuljontärningar, svartpeppar och timjan. Detta fick koka upp och småkoka några minuter. Därefter i med grönkålen. Körde mixern tills allt blev en slät soppa. Därefter ett par vitlöksklyftor som pressades ner i soppan. Koka i 15 minuter. Samtidigt mjukstekte jag en hackad gul lök i stekpannan. Kokade några morötter – egen odling – i slantar. När morötterna var nästan klara fick de sällskap av några bönskidor från egen odling. Bönorna fick koka med ett par minuter. Ytterligare en kastrull sattes på spisen. I den lade jag ett lagom gäng grönkålsstjälkar som fick koka tills de var mjuka... cirka 10 minuter. När den stekta löken, kokta morötter, skurna bönor och grönkålsstjälkar var klara fick de plumsa ner i grönkålen i den stora grytan. Ett par kokta ägg. Några hårda ostmackor och lite pysvatten... Lunchen klar! Bon appétit!

1 kommentar: