onsdag 25 december 2013

Julnattsmorgon







Under natten till juldagen hade jag av någon anledning ovanligt svårt att somna. Så vad passade då bättre än att resa några timmar tillsammans med Saga och vikingarna i årets fina julklappsbok ”Sagas krönika”. En stor del av efternatten läste jag och fängslades mer och mer. Saga är en ung kvinna som tvingas rymma hemifrån efter att ha blivit misshandlad av sin bror. Hon är på flykt och den första biten rider hon på sin egen häst. Efterhand dras hon in i olika händelser, kommer ombord på handelsskepp och får på nära håll uppleva slaveri och människohandel. Hon får också uppleva handelsmännens vardag på nära håll och stifta bekantskap med olika hantverk. Det är ett pris på Sagas huvud och hon tvingas bryta upp gång efter annan för att sätta sig i säkerhet. Berättelsen, som är från tiden omkring 800 eKr, är intressant och spännande. En brokig, färgstark och närgången berättelse med inslag både av hänsynslös brutalitet och av varm kärlek. Boken är en roman skriven av Agneta Arnesson-Westerdahl. Agneta var under ungdomsåren en av mina fina vänner. Därför känns det extra spännande att läsa denna fantastiska berättelse! (Boken är utgiven på Krilon Förlag 2012).

Framåt fyratiden lade jag ifrån mig boken och lyckades få så pass sömn att jag orkade ta mig upp för att bevista julottan i kyrkan.
I kyrkan var det, som brukligt vi julotta, upptänt med levande ljus. Nästan 200 till antalet! I ljuskronor, kandelabrar och ljusstakar. Det milda flämtande ljuset, körens sång och värmen gjorde detta till en fin upplevelse. Väl hemkommen blev det ytterligare ett par kapitel i ”Sagas krönika” och så en rejäl tupplur.
Det blev tvära kast mellan hedendom och kristendom för mig denna julnattsmorgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar