tisdag 31 december 2013

GOTT NYTT ÅR!

Nu står vi på tröskeln till ett nytt år. Tjugohundrafjorton. Och jag blir arbetslös på riktigt. Min drygt 43 år långa anställning upphör. Ibland får jag frågan om vad som skall hända nu. Vad skall du göra? Och jag undrar samma sak. Vad sysselsättning beträffar har jag inte något problem. Det finns massor att sätta händerna i. Däremot är det med viss oro som jag närmar mig en tid av osäker försörjning. Att varje månad få några tusenlappar på kontot har varit självklart. I femhundratjugotvå (522) månader har det varit så.Detta ödesår är det år då jag fyller sextio. Det är för mycket. Femtio var helt okej. Men sextio. Det är en tydligare markör som stakar ut vägen mot det oundvikliga…Samtidigt blir det som att gå in i en ny fas i livet. Det är kanske inte helt kört. Alla tänderna kanske inte trillar ut samtidigt. Och ännu så länge behöver jag inte springa upp på nätterna för att pissa. Och jag är oändligt tacksam för varje dag jag slipper sitta i ett väntrum för att få en diagnos.Precis som trädet på bilden känner jag mig en aning topphuggen. Lite tilltufsad. Men stammen är kvar. Det finns några livgrenar som kan komma att slå ut och bära friska skott när vi lämnat det grå och trista bakom oss. När vi höjer blicken. Ser framåt. Mitt bland de mörka molnen på oroshimlen glimtar ljuset fram emellanåt. Ljuset ger energi och hjälper mig att fatta tro på framtiden. Som en spotlight kan en strimma ljus kanske ställa mig på scenen igen. Kanske kan jag få en roll i en ny pjäs. Ett nytt sammanhang.Vad bloggen beträffar kommer den att leva vidare. Men den kommer definitivt inte att vara lika ambitiös vad beträffar daglig uppdatering. Nej, under nästa år kommer jag att tagga ner en aning. Jag har, med kamerans hjälp, följt mina egna sysslor under ett helt år. Jag har levt min utmaning. Om jag skulle köra varjedag-blogg i fortsättningen skulle allt för mycket bli rena upprepningar.Det innebär dock inte att du helt och hållet kommer att slippa se mig räfsa löv, såga med motorsåg, slå med lie eller paddla. Nej, det återkommer.  Och säkert en del annat också. Det jag hoppas allra mest på är att jag skall hitta saker under 2014 som känns nya både för mig och för dig.
G O T T  N Y T T  Å R !

8 kommentarer:

  1. Gott nytt sextioårsår, från din jämngamle.
    På tal om att hitta på nya saker att göra har jag en idé, och jag har tänkt komma med ett erbjudande framåt hösten, nytt för dig men inte för mig, väl mött.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Roger! Klart att jag blir nyfiken nu... vad har du på gång tro...?

      Radera
  2. Du skriver fantastiskt fint - fortsätt med det! Gott Nytt år & Stora kramar från Agneta & Kjell!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack å tack det samma!
      Det värmer att få sådan skön bekräftelse...

      Radera
  3. Gott Nytt År Sune önskar Kerstin o Christer dig. Vi fortsätter och följa dig på din intressanta blogg och hoppas på att du delger oss fina vyer och intressanta upplevelser.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Osäkert hur det blir med bloggen. Den får leva vidare... men inte lika ambitiöst framöver... tänker jag:)
      Men tankar och ambitioner kan ändras...
      Kul att ni läser och kommenterar! Det sporrar...

      Radera
  4. Gott Nytt År, du också! Jag tittar in på bloggen ibland och det är alltid roligt och intressant. Och fantastiska foton. Extra plus också för att ämnena och platserna ligger så nära mig själv; det är lätt att känna igen sig. Jag ser fram emot 2014 och hoppas du inte lägger ner alldeles. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som du kanske förstått har det gått en del energi för att fixa alla inläggen... just nu vet jag inte riktigt vart bloggen ska ta vägen... jag kommer att skriva ibland, när jag har något som pockar på och vill ut. Mest blir det nog bilder. Ialla fall ett tag framöver. Men det kan också bli något mera. Keep watching!

      Radera