fredag 27 december 2013

Gömma råttan


Idag har jag varit uppdragstagare i två vitt skilda sammanhang. Det ena var ”gamla UT” som jag har stöttat med min insats genom att agera assistent åt fotograf Fahlström. Vi har fotograferat samtliga förstasidor från 1989. Dessa skall publiceras under vinjetteten ”UT för 25 år sedan”. Det här blev mitt definitivt sista uppdrag för UT under min anställning som upphör i och med årsskiftet.

Det andra uppdraget utförde jag under kvällen. Då var jag inkallad som ”barnvakt” hos Lisa och Ebba medan föräldrarna bevistade en Håkan Hällström-konsert.
Under kvällen hann vi med rätt mycket. Pussel, HK-yatsy, fika, byggklossar, böcker...
Dessutom hittade vi på en helt ny lek! Den heter ”Gömma råttan”. Vi uppfann leken därför att det är knepigt att leka kurragömma i en liten lägenhet när man är stor som jag. Det finns ju liksom ingenstans att gömma sig. Det blir rätt enahanda att varje gång gömma sig bakom dörren. Lite förutsägbart så att säga. Så, när det absolut måste lekas kurragömma fick någon annan träda in i rollen som gömd. Vilket alltså blev Lisas albinofärgade mjukisråtta.
Gömma råttan går till så att någon går till ett annat rum med råttan. Och räknar högt: Ett, två, tre, fyra, fem, sex, sju, RÅTTA. När den som gömmer råttan räknat till råtta får de andra komma och leta. Och då gör man som när man leker ”gömma nyckel”... man orienterar den som letar genom att säga... nu blir råttan varm... nu fryser råttan... Vad det betyder att ”råttan fryser” är ju en barnlek att förstå...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar