fredag 5 november 2021

Lovdag i Skog #2





På höstlovets sista dag fick jag besök av Martin, barnbarnen Ebba och Lisa och deras kusiner Ada och Hedvig. Målet var en utedag med praktiskt landskapsvård. Vi påbörjade detta projekt höstlovet förra året. Det var ju en perfekt ”pandemi-aktivitet”. Med enbart handredskap – busksaxar och små sågar – började vi att bottenröja delar av Intagskullen. Och jag har själv fortsatt detta arbete lite då och då när andan fallit på. Några timmar i taget.
Under sommaren infriades också förhoppningen om att ha betesdjur uppe i den tilltänkta skogsbeteshagen. Jag satte stängsel kring två fållor och ett par hästar fick gå där några veckor under sensommaren. Resultatet blev fint. Men det återstår mycket att röja innan Intagskullen får tillbaka sitt gamla utseende… så som det såg ut fram till de första åren på 1950-talet. Det är min målbild att återskapa och få återuppleva den landskapsbilden. För länge sedan gick gårdens kor på bete i skogen hela somrarna. Då växte inte mycket buskar och sly. När djuren lämnade gården slog granen rot och i början av 2000-talet hade den etablerat sig med stora grova träd. Det hade blivit en hel del skador på de stora ekarna. Granen förmörkade hela ekbeståndet. Många lågt sittande grenar dog.
Jag lät göra en huggning där all granen plockades bort. Sedan dess har lövet fått utvecklas fritt. Det innebär nu ett ganska tätt bestånd av sly. Men det goda som det medför är att det också finns en hel del ungträd som nu går att spara till föryngring av trädbeståndet. Det finns gott om unga, björkar, lindar, rönnar och en del oxel. Dessutom ett buskskikt med gott om enar, brakved och hassel.
När bottenröjningen av allt klent sly är klar ämnar jag gallra en första gång i trädskiktet för att se lite hur det tar sig ut. Då blir det mera ljus i hagen och ved till nästa vinter.

Relaterad länk:
https://sunebroman.blogspot.com/2020/10/lovdag-i-skog.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar