lördag 13 november 2021

Höststädning 2021 #2



Lördagsförmiddagens holkstädning bjöd på ett par interiörbilder utöver det vanliga. I en av starholkarna hade bålgetingarna haft sitt bo. De stora getingarna kräver mycket plats och under gynnsamma somrar räcker det knappast med en fågelholk. Det händer ofta att delar av boet växer utanför holken. I detta fall var dock allt inom väggarna. Ett våningsbygge med fem diskusformade kakor hängande från taket. Det hade tydligt varit möss inne och kalasat på kvarvarande larver och annat ätbart. Mycket var sönderätet.
Den mest spännande upptäckten gjorde jag i starholken som sitter på Lillstugans vägg. Det bodde ju starar i den. De flyttade in i mars. När stararnas häckning började gå mot sitt slut var tornseglarna där och pockade ivrigt på komma in. Så fort stararnas ungar var flygfärdiga gavs plats för de nya hyresgästerna.
Jag vet inte hur tornseglarna lyckades med sin häckning. Som bilden visa ligger ett ägg kvar i bobalen. Tornseglare lägger 2–3 ägg. Oftast två. Alltså oklart om häckningen gett en eller två flygga ungar… eller om den avbrutits efter att första ägget blivit lagt. Med tanke på att det kvarvarande ägget inte gått sönder misstänker jag att häckningen avbrutits.
En ny kunskap har jag inhämtat i samband med upptäckten av boet i holken. När jag granskade bomaterialet är det väldigt mycket annorlunda mot vad stararna brukar åstadkomma. Starar har ofta ett till synes ganska hastigt i hopkommet bo. Oftast av grovt gräs, smala långa blad och tunna pinnar. Boet som fanns i holken hade helt annan struktur. Tornseglaren hade använt stararnas gamla bo som sängbotten men fixat toppen genom att bygga en ny fräsch bäddmadrass.
För att få veta mera om tornseglarens bobygge gick jag till min gamla ”Fåglar i färg” (Durango 1958). En bok som jag fick i sexårspresent av min far. Den boken ger bland annat svar på hur olika fågelarters ägg ser ut. Och hur deras bon är byggda. Där kan man läsa att tornseglaren plockar sitt bomaterial i flykten. Alltså… tornseglaren fångar strån, almfrukter, fjädrar, löv och liknande i luften. Sådan som vindarna virvlar upp. Det som de lyckas fånga sammanfogas sedan med hjälp av saliv.
Så går det alltså till hos en fågelart som mycket sällan går ner på marken. De lever hela sina liv burna av vingarna. Sover i luften. Fångar och äter sin mat i luften. Parar sig i luften. Dricker vatten genom att snappa vatten i ytan under flykt. Och alltså... plockar sitt bomaterial i luften!
När jag känner med fingret på på boet känns materialet lite stelt. Precis som om man tagit alla små fragment av löv, strån, fjädrar, dun etc och doppat alltsammans i tapetklister. Sinnrikt, stadigt och… vackert!
Dagens städningsrunda innebar besök i ett 30-tal holkar. Det blev också några som byttes ut mot nya.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar