måndag 8 november 2021

Höststädning 2021





Veckorna löper på i oförminskad fart. Årets holkrensning har fått stå tillbaka för andra aktiviteter eller surt väder. Men idag blev det äntligen ett bra tillfälle. Solsken, uppehåll och assistans. Det är både praktiskt och trivsamt att vara två när holkarna skall ses över. En bär stegen. Den andre tar redskapsväskan. Och så växlar vi. Varannan gång bära stege, resa, klättra och städa. Det är alltid lite spännande att öppna holkarna och se vad som finns kvar efter sommarens häckningar. Vi kunde så här långt konstatera att det varit god beläggning. Vi kunde också konstatera att stararna är riktigt usla på att bygga bo. Och det är samma varje år. Oftast är det bara en tunn kaka med tjocka grässtrån som blandats med träck… knappt en bottenskyla. Inte speciellt hemtrevligt! Trist för ungarna att växa upp i ett sådant hem, tänker jag.
Under några timmar rensade vi samtliga holkar väster om bäcken samt alla i Sorgedalen. Det blev inalles 32 stycken. Under tiden som vi höll på kom det en röd bil körande på Rudevägen. Den stannade på min uppfart och ut klev två personer. Det blev en glad överraskning… min gamle ungdomsvän Dag och hans Karin gjorde oss den äran! De var på genomresa och hade planerat in en bensträckare här hos mig. Det var ett tag sen sist...
Jag blev både överraskad och häpen! Blev nog tillfälligt väldigt lik en fågelholk!


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar