onsdag 29 mars 2017

Surt och pyrt

Idag har varit lite av en allaktivitetsdag. Ett förmiddagspass med bland annat ett besök vid återvinningsstationen. Med flaskor, burkar, batterier, plast, tidningar, kartonger. Av bara farten skiftade jag från vinter- till sommarhjul på bilen. Efter lunch ett brödbak i traditionell stil med eget recept.
Ett jäkla flyt kände jag. Och fick sådan obändig lust att kröna dagen med att bränna en rishög. Det kändes som det var perfekta förhållanden. Det har varit torrt ett tag. Det har kommit lite duggregn som minimerat brandrisken. Och det var helt vindstilla under kvällen.
Men trots alla goda förutsättningar var det stört omöjligt att få eld på högen. Jag matade med wellpapp, granruskor, torra bräder, små lastpallar... och så länge dessa brann kom det små lågor och för den skull också en del rök ur högen. Men det ville inte ta sig. Det blev ingen fart på elden. Det enda som hände var små explosioner inne ifrån högen. Och det hördes också hur värmen fick grenarna att koka... det pös, small och rök...
Och jag minns det sedan en påsk för några år sedan. Vi hade ris från lindarna längst ner i högen. Och det var, då precis som nu, stört omöjligt att få fart på brasan. Efter några försök tvingades jag att kapitulera. Det blev ingen brasa ikväll. Pyrt läge! Verkligen surt! Men högen ska få en ny match lite längre fram... Då kommer den att ligga risigt till!

Ny på listan idag:
Järnsparv (69)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar