torsdag 30 mars 2017

Den itusågade blondinen

Den 27 februari föll den vackraste björken i Skog. En blond skönhet. Björkebackens drottning. Jag skrev om den i samma dags blogginlägg. Och historien om björken och dess framtida öde finns att läsa där. Men efter att inlägget var skrivet leddes mina tankar in på ett delvis nytt spår. Istället för att förvandla hela trädet till söndagsved beslöt jag att spara två och en halv meter av rotstocken för att låta såga till snickerivirke.
Idag har jag varit hos vännen Ingvar och låtit stammen genomgå den förvandlingen. Itusågad. Från grov stock till tjocka plankor. Breda, ljusa och vackra. Och i mitten en liten strimma rötad kärna som jag tycker är alldeles speciellt intressant. Det allra innersta av stocken som funnits där ända sedan den var en liten telning. Min förhoppning är att, med äldste sonens hjälp (han har lovat), skapa något sällsynt av virket... en inredningsdetalj med kärnfull touch...


Länk till inlägg den 27 februari:

4 kommentarer:

  1. Härlig tanke att göra något bestående av björken! Jag tog ner ett valnötsräd för ett par år sedan och fick tipset att såga upp de tjockaste delarna. Så jag har några små plankor som väntar på att hitta sitt användningsområde, förmodligen i något av barnens hem. En bänk eller liknande som de faktiskt vuxit upp tillsammans med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, va bra att du tog tillvara delar av ditt valnötsträd! Hoppas verkligen att det blir något fint.
      Jag tänker mig ett par stycken hyllor av typen ”pilaster”. Och min förhoppning (lite i smyg) är att mina barnbarn kanske till och med vill ha varsin när de vuxit upp... En sådan hylla kan vara fin att ställa ”minnen” och andra vackra saker på...

      Radera
    2. Pilaster var ingen dum idé!

      Radera
  2. Igår åkte min man Stig och jag till ett fågeltorn som vi alltid brukar besöka på våren. Då tänkte jag på dig och dina fågelkunskaper....
    Mvh Gunilla

    SvaraRadera