tisdag 18 november 2014

Basalskottsbeskärning



För ett år sedan gallrade jag fram några unga lindar ur ett stort buskage i källarbacken. Meningen är att det på sikt skall bli ett litet bestånd med dekorativa hamlingslindar. Som alltid när man man gallrar och hugger lind blir det en mängd basalskott. Redan påföljande år är de hundratals och nästan meterlånga. Idag har jag klippt bort alla skotten. Jag gör det för att de små unga lindarna skall få en gynnsam start inför nästa växtsäsong. Troligen lär jag få hålla på att hålla efter basalskotten några år framöver. Men genom att göra det räknar jag med att den mesta växtkraften skall komma lindarna till del. Om skotten får vara kvar växer de snart upp till dubbla höjden och suger musten ur de träd jag valt ut. Det skuggar också stammarna vilket missgynnar tillväxt och etablering av lavar. Det hindrar också insekter som gillar att sitta på solbelysta trädstammar.
Att ligga på knä och klippa årsskott med sekatören kan för den utomstående te sig som ett tämligen andefattigt, oviktigt och meningslöst göromål. Men för mig är det en trivsam och avkopplande syssla. Att vara utomhus är det bästa som finns. Att arbeta vidare med mångfaldsmålet och med landskapets estetik är den kraftkälla som bäst av allt fyller på i mitt energiförråd...

LÄNK TILL FÖRRA ÅRETS INLÄGG:
http://sunebroman.blogspot.se/2013/10/buskar-och-ris-2.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar