lördag 19 januari 2013

Plats för nyheter









I dag står det att läsa i UT att den siste typografen lämnat tidningen. Och det stämmer. Jag såg när han gick. Trött och ledsen med några bärkassar fulla av minnen. UT-lämnad.
Samma vecka som han gick revs typografernas stuga. Paradiset på jorden jämnat med marken.
Tidningshuset på Storgatan 31 som har stått tomt i snart fem år intar sakta formen av ruin och vittnar om en bransch i kris.
Det finns tecken på förfall och mer eller mindre dolda inskriptioner talar till den uppmärksamme.
De nya stolta lokalerna på Bogesundsgatan grinar, alltmer avfolkade, som en tandlös käft mot besökaren.
Är detta slutet? Eller början på nåt nytt?
Vem skall bli framtidens informationsbärare?
– Om den gamle ”typografen” kan tillföra något är han beredd att ställa upp!
För det står att han lämnar UT.
Inte att han lämnat IN...



4 kommentarer:

  1. Om du är fantastisk med dina fotografier, vet jag vilket epitet använda för ditt sätt att uttrycka dig i skrift......
    Så ledsamt att läsa och ändå slutade det med ett jättestort leende.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monica!
      Jag blir glad. Kolla här :-)
      Det är vetskapen om att det finns några som läser som gör det roligt, och lite spännande att skriva... låta orden börja nånstans och sedan länkas samman till något som man kanske ibland också själv överraskas av!

      Radera
  2. Hej Sune!

    Var ett bra reportage om dig i lördagens UT!

    *kram* Anki

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki!!! I feel the hug;-)
      Jag var lite tveksam om att visa upp mig så där... men jag kände att det kan hjälpa mig att gå vidare...

      Radera