lördag 6 januari 2018

Nu vänder det!

Vattenståndet i Yttre Åsunden har smugit upp till ganska höga nivåer. Centimeter för centimeter. Allt regnande och snösmälta har fyllt på vattenmagasinet rejält. I torsdags var vattenytan 164,72 meter över havet. Igår hade den siffran sjunkit med en centimeter. Kallare väder väntar och ingen nämnvärd nederbörd verkar vara på väg de närmsta tio dagarna. I alla fall om vi skall lita på SMHI… och det känns som om i alla fall jag vill det just nu.
Alltså är högstanivån i sjön nådd och nu vänder det!
 

Skiftningar väntar också vad dagslängden beträffar. Just nu går solen upp en minut tidigare på morgonen varje dag. Och ner en minut senare. Sedan den sista december har dagen blivit tio minuter längre. Solens lägstanivå är nådd och nu vänder det!

Gick idag Skärvenäs-rundan. Den vanliga rundan. Den ger mig god variation och känns aldrig enformig. Kikaren fick följa med ut. Det jag hoppats på var att se lite fågel. Och det fick jag. Med betoning på lite. Det känns trist att det är så fågelfattigt. Nämnde senast den ödslighet som råder vid fröautomaten. Samma ödslighet inne i skogen, längs stranden och på sjön.

En domherre hördes på avstånd i Sjöhagen. En högröstad gärdsmyg i Hunnahagen. Några grönsiskor på flykt genom strandskogen.


När jag kom till badplatsen vid Haganäs lyste solen. Så vackert! Jag plockade fram mitt sittunderlag, tog av mig mössan och vände plytet mot solen. Ljuset och ett litet uns av värme väckte något till liv djupt inne i kroppen. En förnimmelse av optimism infann sig...

Jag tänkte att nu vänder det!

Samtidigt uppenbarade sig en flock gråsiskor. Säkert tjugo. Hastigt i böljande flykt bortifrån Bruksudden. Under ivrigt tjatter slog de sig ner i alarna bakom badhytten. Det blev lunchpaus med alkottefrön i det bleka solskenet. Energipåfyllning.


1 kommentar: