onsdag 28 januari 2015

Torsk med tillbehör

I somras odlade jag fyra olika sorters potatis. Marine, Timo, Cherie och Amandine. Alla fyra sorterna gav väldigt hög avkastning. Kanske mycket beroende på att de yttre omständigheterna för potatisodling var goda. Marine och Timo är båda tidiga sorter och jag konsumerade dessa i rask takt innan sommaren var slut. Lite extra angeläget blev det att göra slut på dem tidigt blev det också av att de angreps av bladmögel. Och därmed också  hotades av brunröta. De två andra sorterna, Cherie och Amandine klarade sig mycket bättre. Och de har visat sig alldeles utmärkta att lagra för vinterns behov. Idag har jag ätit upp de sista tre av mina hemodlade knölar. Tre välformade och smakfulla av sorten Amandine. Trots att de lagrats under fyra månader hade de fortfarande samma fina egenskaper kvar som när de var nyupptagna. Och trots lite slarv med koktiden klarade de sig utan att spricka eller bli slabbiga.
Nu har jag bara mina sättpotatisar kvar i källaren. De är till antalet flera än inför förra säsongen. Om en månad är det dags att börja förgro och förbereda knölarna på att de skall få återvända till jorden igen. Hoppas att de skall trivas...

3 kommentarer:

  1. Förgro? Hur gör man det? Vad är det för skillnad på en sättpotatis och en vanligt ät potät??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förgro betyder att man låter potatisen se ljuset efter att ha legat i mörker hela vintern. Då växer ”ålarna” ut och plantan kommer igång tidigare i jorden. Och det är ingen skillnad på en potät och en potät från början... när de föds så att säga... men den som väljs att leva vidare blir per automatik en sättis... En bra sättis ska ligga på 55 g men mina är små... kanske 30... men det ska säkert funka. En liten sättis ger få men större... en stor sättis ger fler men mindre... Jag tror det handlar om hur många ögon de har.

      Radera