måndag 19 januari 2015

Ordningen återställd


I oktober skrev jag ett inlägg här på bloggen under rubriken ”Oönskat mångfaldsinslag”. Det handlade om en växt som via sina små frön smugit sig in bland de solrosfrön som vintertid tjänat som stödfoder till småfåglarna. Efter att jag fått veta hur ”giftig” malörtsambrosian är beslutade jag mig för att upphöra med solrosfrö till fåglarna.
Nu när halva vintern har gått har jag nödsakats att ändra mitt beslut. Det har känts fattigt och ensamt utan de bevingade vännerna utanför fönstret. Dessutom har jag blivit påmind gång på gång av en envis talgoxe som suttit på fönsterbläcket och kikat in. Han har naturligtvis undrat om jag helt har svikit. I lördags satte jag upp fröautomaten. Och fyllde den med strimmigt solrosfrö. Ordningen är återställd. Det dröjde bara några minuter innan ett helt gäng småfåglar började trafikera stråket mellan mataren och snöbollsbusken. Idag har det varit ännu mera fart. Entita, talgoxe, nötväcka, blåmes och överraskande också en svartmes.



– – – – –

I samma veva som jag startade matningen kontaktade jag också fröleverantören för att berätta vad jag erfarit angående malörtsambrosian. Och för att försöka få reda på om de har koll på vad som finns i säcken förutom solrosfrö. De har dock ännu inte återkommit med besked. Ska bli intressant att höra.

Länk till inslägg om ambrosian:
http://sunebroman.blogspot.se/2014/10/oonskat-mangfaldsinslag.html

9 kommentarer:

  1. Åh vilken härlig bild på min favoritfågel, nötväckan!

    SvaraRadera
  2. Den där farligheten kände ju jag inte till.
    Hur som - du räknar väl fåglar inpå knuten nu i helgen?

    http://www.sofnet.org/sof/nyheter/2015/vinterfaglar-inpa-knuten-2326-januari-2015/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för påminnelsen! Hade tänkt hoppa över vinterfågelräkningen... min matning har inte samma dimensioner denna vinter som tidigare... men din puff kan få mig att ändra...

      Radera
  3. Vem är fröleverantören?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De frön som jag har nu i år... är strimmigt solrosfrö och kommer från Rölunda Gård. Vi får se vad de svarar. Återkommer i ämnet...

      Radera