torsdag 22 januari 2015

Isläggning






I eftermiddag satt jag på sjön i kajaken. Det var en impuls som jag fick när jag gick min dagliga promenad. När jag kom ner till sjön såg jag hur isbildningen hade börjat. Fruset vatten låg som svävande slöjor ute på sjön. Jag fick bråttom hem. Tänkte att det skulle bli häftigt att sitta därute på vattnet och se isen lägga sig. Och jag fick uppleva det... på nära håll! Det gick att se hur kristall efter kristall bildades. Det liksom bara blinkade till när vattenmolekylernas rörelser upphörde och de små isstickorna föddes. Från varje ny sticka löpte en ny och ytterligare en. Och de grep tag i varandra. I en oändlig reaktionskedja bildade de nållika kristallerna efterhand långsmala slöjor. Slöjorna i sin tur kopplades samman till allt större sammanhängade ytor av  is. Tunna slöjor gungade med i vågrörelserna av min stillsamma färd. Utseendet på vattenytan skiftade och det blev ett sällsamt skådespel...

2 kommentarer:

  1. Vilken fantastisk grej att få uppleva "i realtid"!!

    SvaraRadera