torsdag 23 maj 2013

Living nextdoor


Av mina drygt 80 fågelholkar är cirka 15 ämnade för starar. I år satte jag upp två nya fräscha. Ingen av de gamla starholkarna är bebodda... av någon anledning är det ont om starar... Men i en av de nyuppsatta blev det inflyttning strax efter att jag klivit ner från stegen. Det lustiga i sammanhanget är att det är den holk som sitter mest utsatt för störning... i den stora linden endast sju meter från min farstudörr!
Nu är ruvningstidens tretton dygn över och föräldrarna har börjat flyga med mat till ungarna. Turerna är täta och för varje gång blir fåglarna allt mer orädda. Jag tror rent av att de känner trygghet i att ha mig som närmsta granne. Om tre veckor lämnar ungarna holken... det brukar stämma ganska bra med skolavslutningstiden...
Det är att  hoppas att allt skall gå bra fram tills dess och att alla ungarna, det kan vara ända upp till sju, skall komma på vingar och klara sitt första levnadsår...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar