söndag 12 maj 2013

Frukostpaddling


Redan klockan sju på morronen tippade vi kajakerna i sjön vid Ulrikas brygga. Hade nog hoppats på en stilla spegelblank sjö och ett ljudligt fågelliv men vinden var igång före oss och det blåste stundtals ganska friskt från sydväst. Därav blev också fågellivet lite dämpat. På väg ut och halvvägs till Hofsnäs ser vi ett par killar som fiskar. En av dom står upp i fören på båten och jag tänker säga nå't om hur viktigt det är med flytväst och konstigt att det inte gått hem hos alla hur man skall vara utrustad på sjön... I samma stund som jag skall leverera min moralkaka känner jag mig plötsligt väldigt naken och frusen...
– INGEN FLYTVÄST!!! Alltså, jag GLÖMDE ta på mig västen! Den ligger kvar i bilen. Så är det när åldern börjar ta ut sin rätt, tänker jag. Minnet sviker. Man blir tankspridd och desorienterad... den enda trösten är att det förflutna är glömt och framtiden obegripligt diffus... man lever i nuet... utan flythjälp... och det man klarar bra är allt det autonoma... som att paddla till exempel... dä går liksom av sig självt... bara man har lite energi kvar i kroppen...
Vid Hofsnäs brygga tog vi frukostfrika. Jag hade filmjölk, ägg, te, kaffe och macka. Vilade sedan lojt i lä bakom stenpiren. På återvägen ser vi fiskgjuse vid Grimmesten och ett par storlommar utanför Dragsudd... resten är redan glömt...

1 kommentar:

  1. Tack för paddelsällskapet idag,trevlig tur trots blåst. Å så fick lära mig lite mer om fåglar också :-)

    SvaraRadera