torsdag 6 oktober 2022

Avslut


De senaste dagarna har hösten infunnit sig på allvar. Stora flockar med tranor kom under veckans inledning flyttande här över Skog. Ofta händer det att de kommer i vackra plogformationer från norr. Men just här ovanför löses formationerna upp. De stora fåglarna övergår från det välordnade till total oreda och kan ses kretsa varv efter varv. De söker nya bärande vindar och det går att följa hur de slutligen formerar nya fylkingar.

Samtidigt som flyttningsdagarna flyter förbi byter träden färg. Allt det gröna slår över i gult. Dagens hårda vindbyar har också löst massor av löv från sina fästen och spridit ut dem över ängarna. Nu byts sommargröna mattor mot vävnader i höstbrunt, orange och gult.

Det är dags för avslut på flera fronter. Häromdan började jag med potatisskörden. I förrgår avslutade betesdjuren sin sejour här i ängarna och idag har jag tagit ner huvuddelen av elstängslet. Det traditionella sättet att plocka ihop alla pinaler har varit att fara runt med fyrhjulingen och plocka stolpar. Idag har jag burit alltsammans. Från ”fältet” till uppsamlingsplats. Vindat upp trådarna. Samlat ihop stolpar. Både metall och trä. Sparat bensin. Totalt knatade jag totalt 11.221 steg. Det känns i kroppen. Men bra! Förhoppningen är en djup och skön nattvila.

Jag har också avslutat tomatodlingen. Det var goda förhoppningar när tomatfröna såddes i våras. Förhoppningen har infriats. Växtkraft och skörd har slagit mig med häpnad. Mina tjugo plantor har serverat mig kilovis med tomater. (Fjorton plantor i provisoriskt växthus, tre plantor i stor kruka och tre på friland).
Under sensommaren har jag konsumerat mängder av tomater. Ofta direkt från kvist. Dessutom haft möjlighet att ge bort några kilo.
De sista kvarsittande bären får nu eftermogna inomhus. ”Växthuset” skall delvis nedmonteras. Plantorna komposteras.
Med tanke på den glädje som dessa plantor har gett är det självklart att det blir repris till nästa år. Nu har jag ju hittat min metod.

Relaterade länkar:
https://sunebroman.blogspot.com/2022/04/omskolning.html
https://sunebroman.blogspot.com/2022/05/iakttagelser-i-forsommartid.html
https://sunebroman.blogspot.com/2022/08/belonande-overflod.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar