fredag 14 oktober 2022

Avslut #2


Idag åkte dahlia-knölarna in i ”slutförvaret”. Förra året tröttnade jag på mina dahlior. Jag tyckte att de krävde mer än de gav. Jag hade dock inte hjärta att köra dom till skogen i våras. Grävde därför snabbt ett nytt land och tänkte ”det får gå som det vill”... jag tänker inte lägga någon energi på att vattna och pyssla. Istället lade jag den kraften på årets nysatsning – tomatplantorna.
Men se... dahliorna höjde sig till protest och utvecklades väldigt fint... utan stor insats från min sida.
Nu inför hösten hade jag bestämt att definitivt säga adjö till knölarna... men så var det återigen hjärtat som protesterade.
Nu får dahliorna ännu en säsong. Och detta mycket tack vare ett tips som jag fick av en vägfarare med lång erfarenhet av dahliaodling:
— Se till att de har tillgång till vatten hela växtperioden. Det bästa är om du kan leda fram vatten från exempelvis stuprännan. Det får bli nästa års miniprojekt... konstbevattning till dahliorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar