lördag 24 april 2021

Voila!

Idag har jag ingått ”förbund” med Anders Tegnell! Astra Zeneca-vaccinet har ingjutits i min lekamen.
Inte helt utan vånda! Kommer det att göra mig nytta? Kommer det att ge mig biverkningar? Kan jag röra mig mera ”fritt” framöver?
Frågorna är fler än svaren. Prognosen är högst osäker.
Utdrag ur informationen som jag fick i min hand efter vaccinationen förtäljer att: ”De flesta som får sjukdomen covid-19 blir lindrigt sjuka, men en del blir allvarligt sjuka.
Vaccinationen kan (obs kan) skydda dig från att få sjukdomen. Den kan också minska risken att du smittar andra.
Du som har vaccinerat dig behöver ändå fortsätta följa rekommendationerna för att hindra smittspridning.”

Min farfar fick en släng av ”spanska sjukan” 1918. Han var då 29 år – frisk och stark. Han redde upp den pärsen. Kanske var det ”rätt ålder” att få just den sjukan.
Spanska sjukan grasserade fritt och tog 50 miljoner liv (500 miljoner smittade). Då fanns inget vaccin att tillgå. Nu när covid-19 sprids över världen och med nya varianter vet vi inget om vad som väntar. Jag valde att ta vaccinet därför att jag känt oro för att sjukdomen skulle ge mig svårare följdsjukdomar än vad jag kan anta att biverkningarna av vaccinet ger. Men som sagt... osvuret är bäst.

PS Omöjligt att motstå att göra ordvits av dagens möte:
Vaccinatören heter Viola! Voila!

3 kommentarer:

  1. På tisdag är det min tur, men jag känner som du. Jag kommer nog att fortsätta vara försiktig då alla i mina familj inte ännu är vaccinerade.

    SvaraRadera
  2. Klokt beslut! Jag fick min spruta i torsdags, Pfizers men jag hade inte tvekat en sekund om det hade varit Astras istället. Sjukdomen kan drabba så hårt att den risken vida överstiger ev risker med vaccin. Utöver att det kan skydda mig från att bli allvarligt sjuk och att dö i förtid ser jag det som ett samhällsansvar att bidra till minskad smittspridning. Med fortsatt försiktighet naturligtvis.
    Haha, det var min föreläsning! I onödan eftersom jag läser ungefär samma inställning hos dig.

    SvaraRadera
  3. Klokt beslut! När det blir min tur så kommer jag såklart att göra samma sak. Jag hoppas att de flesta människor resonerar på samma sätt som vi, men ibland kan man bli överraskad av motsatsen...

    SvaraRadera