måndag 19 april 2021

Röjehjälp 2021




Årets röjning i ängarna går mot final. Idag hade jag hjälp av ”Måndagsvandrarna”. Ett gäng vitala pensionärer med stort socialt kapital. Måndagsvandrarna träffas, som namnet antyder, varje måndag och vandrar ett förmiddagspass på upp till en mil.
För tre år sedan fick jag förfrågan om att ”leda” en vandring häromkring. Jag föreslog då ett motionspass av annat slag. Det resulterade i att jag fick hjälp med röjningen av ”Sorgedalen”. I år blev det tredje gången som de 5000 kvadratmetrarna gjordes lövfritt.
En alldeles perfekt dag för arbete och gemenskap.
Under eftermiddagen kunde jag elda några lövhögar. Förhållandena var så goda att mossbränningen gick av bara farten. Solen hade förvärmt marken och den kvarvarande korta grässtubben från fjolårets efterbete. Sakta och välkontrollerat käkade lågorna upp både gräs och mossa. Bara att kratta bort eventuella rester och skicka med till nästa lövhögsbrand.

Tack Lennart, Bo, Ola, Lars-Olof, Björn, Bo-Anders, Jan och Ulf!

Fotnot: SOCIALT KAPITAL Betecknar de egenskaper vid sociala relationer som gör att människors samverkan grundas. ”Förtroende, normer och nätverk, som kan förbättra samhällseffektiviteten genom att underlätta samordnade operationer”


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar