onsdag 25 november 2015

Grönkålsalternativ




Sommaren gav en riklig skörd av grönkål. Det blev tre kilo förvälld och hackad kål i frysen. Packade i 250-gramspaket. Nöjd med det tänkte jag göra soppa av alltihop. Tolv gånger grönkålssoppa gånger en och en halv liter. Inalles 18 liter. Redan efter ett par soppdagar sökte jag alternativa sätt att inmundiga den gröna kålen. Ja, faktum är att det började med att jag planerade för soppa och pannkakor. Men ändrade sedan till bara pannkakor. Och konverterade i nästa steg till grönkålsfyllda dito. Alltså crêpes med grönkål. Tänker att det kan vara ett nytt inslag på julbordet? Grönkålen som brukar finnas på julbord är ofta långkål. Och det är ingen höjdare. Jag skulle inte vilja nedgradera min egen grönkål till nåt slabb i den stilen. Men crêpes känns både annorlunda och fräscht.
Receptet som jag byggt denna innovation på är inte mitt eget. Det är just bara grönkålen och ytterligare en ingrediens som gjort det gamla hederliga crêpes-receptet i Vår kokbok till mitt eget. Och så lite justeringar på mängder. Mera grädde tillexempel. Men lite mindre ost (beroende på förpackningens storlek).

Ungefär så här:
Först görs en sats till 10–12 vanliga pannkakor. Mjöl, ägg, mjölk. Ja, du vet allt det där.
När smeten är klar skall den vila en stund. En halvtimma eller så. Därefter dags för stekning. Här gäller det att skapa det där gyllenbruna. Pannkakorna skall vara snygga! Det är liksom det som gör rätten rättvisa, om man säger så. Allt det övriga är ju dolt inuti och kan inte trigga igång aptiten förrän efter ett par tuggor.

Fyllning i mitt grönkålsalternativ:
250 gram förvälld och grovhackad grönkål av årets skörd
150 gram fetaost
1,5 dl grädde
2 krm muskotnöt
Svartpeppar på känsla
Salt - men försiktigt
2 gula lökar som hackas och brynes

Om grönkålen kommer från frysen och är tinad är det viktigt att krama ur all vätska annars kan det blir lite söligt. Därefter smulas fetaosten. Blanda sedan smulad ost, urkramad grönkål, grädde och kryddor.

Fyll varje pannkaka med 3–4 matskedar av ost- och grönkålsblandningen. Toppa med lite av den brynta löken. Och rulla ihop tight. Den föreslagna mängden fyllning räcker till åtta crêpes gjorda på ”stora” pannkakor.

Lägg pannkaksrullarna i en ugnssäker form. Strö riven ost över alltsammans och grädda sedan i 250 grader i cirka 15 minuter.

Servera med en passande sallad. I mitt fall gjorde jag det enkelt för mig. Strimlad vitkål med lite rårörda lingon fick duga.

Kanske går det att förfina detta ytterligare. En annan krydda? Något mera, eller annat i fyllningen? Gärna ett tips!

1 kommentar:

  1. Det ser ju väldigt gott ut 👍 Härligt med egen/ närodlat.

    SvaraRadera