söndag 2 juni 2013

På nära håll





Idag har jag testat min nyinköpta budgetvariant av makrolins. (Ja, jag hade faktiskt ett par bilder den 31 maj också). Istället för en helt ny optik för mellan 4000 och 9000 kronor har jag ställt hoppet till en sats med försättslinser för drygt 800 kronor. På mitt 24-105-zoom känns det helt ok faktiskt. Det öppnar sig möjligheter till motiv på nära håll. Visst är kantskärpan urusel på +4 och +10-linserna men det ger ju också bilderna sin individuella touch. Det handlar ju bara om att jag skall lära mig hur jag bäst skall utnyttja denna effekt som jag, så att säga, fått på köpet... Fördelen med försättslinserna är ju inte bara den lägre kostnaden. Jag slipper släpa på extra objektiv. Och jag slipper att öppna kamerahuset för att byta glugg... Och smidigt att ta med... får plats i fickan lätt, lätt...
Idag gjorde jag ett par tester som jag känner att jag kan visa upp utan att skämmas. Översta bilden är tagen med +2 linsen och det är gräset bergslok (Melica nutanus) som står modell. Den andra bilden är tagen med +10-linsen och där är det en av de första utslagna blommorna i klasen hos jungfrulin (Polygala vulgaris). Skärpedjupet är bara någon millimeter...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar