måndag 10 juni 2013

Blommor på tapeten




Allt blommar nu! Det är en oerhörd mångfald av blomster  i en kaskad av färger och nyanser... I kväll botaniserade jag i den omedelbara närheten... alldeles utanför dörren... och innanför. Pelargonerna som jag köpte nyligen orkade inte blomma. Knopparna blev bruna och trillade av. Näringsbrist tänker jag och planterade om i ny jord och större krukor. Hoppas de kommer igång igen. Alldeles utan för stugan blommar en bondpion. För ett par år sedan trodde jag att den skulle dö alldeles. Den blev uppgrävd och delvis uppäten av en hungrig grävling. Det var bara slamsor kvar av rötterna. Men jag gav den en ny chans. Dyngade i ett par komockor i botten på gropen och slängde tillbaka det som var kvar av växten. Och nu svarar den på min bön! En enda blomma är det. En stor och tungt hängande blomma För att, riktigt se dess prakt fick jag lägga mig ner på marken... och den lutade sitt huvud mot mitt.
Inne i stugan rinner dagens sista solstrålar genom de gamla munblåsta glasrutorna... det buckliga glaset gör att ljuset bryts och skapar ett vackert mönster på väggen... först lyser det genom hängbjörkens grenar som skapar skuggor och sedan genom rutorna... björkens grenar vajar och solmönstret på väggen lever ett eget liv... lite som som laterna maciga med rörliga bilder... en movie... Det är just bara vid denna tiden..., nära midsommar, som solen når blommorna på tapeten...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar