torsdag 13 juni 2013

Fyra glas och vatten




Det har regnat en del idag. Nära 30 millimeter föll det här hos mig. Det var faktiskt rätt skönt att ligga och dra sig i sängen på morronen och lyssna till bruset av miljarder droppar i trädens lövverk.
Påpassligt, med tanke på vädret, hade jag planerat en materialanskaffningsdag just i dag. Paus från fasadmålningen alltså. Gjorde ett besök i glasmästeriet för att handla linoljekitt. Fyra kilo. Och så fick jag hjälp av Erik som skar till fyra rutor kulturglas till min nya pardörr. Kulturglas kallas det för att det skall efterlikna gammalt cylinderblåst glas. Sånt som oftast sitter i gamla orenoverade hus från tidigt 1900-tal. Lite buckligt, blåsigt och ojämt. Om jag valt vanligt planglas i dörrarna hade det blivit som fyra svarta hål i dörren. Dött och livlöst. Nu är förhoppningen att dessa rutor skall reflektera omgivningen lika vackert som de gamla glasen i de övriga originalfönstren. Och ta hand om det infallande ljuset på ett modellerande sätt.
När jag väl kom hem var jag helt bara tvungen att testa kittkniven. Och den funkade rätt bra trots att den inte varit i gång på över sex år.
Notera också att jag valt spårskruv i hörnvinklarna. Men det var inte så självklart. Jag var inne i järnaffären i staden... men de bara skakade på huvudet... nej... spårskruv, det finns inte längre... det går mer och mer mot torx... och spik finns det nästan inte det heller längre. Men när jag kommer till kassan träffar jag Ulf. Jag beklagar mig lite och han stannar upp ett slag och funderar. Borde finnas nåt säger han och drar iväg bort mellan hyllorna! Gamla hyllor med massor av små askar! Och lite rörigt. Systemet har liksom havererat... Efter mycket letande finner Ulf en ask med språskruv av mässing... 4x20 mm...
Dom får det bli så långt dom räcker... sen får jag gardera med kryss... men bevare mig väl för torx... hur skall någon renoverare någonsin få loss en torx-skruv som är fylld med stenhård, glasartad linoljefärg?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar