lördag 1 juni 2013

Fönstersommar




Det är ganska längesedan jag tog ur fönstren på söder och västersidan i gamla huset. Flera år har gått. Och sedan dess har det suttit fönsterhuvar med plast. Jag har plockat glaset ur alla de 26 yttre fönstren. Skrapat dom rena på in och utsidan. Låtit renovera trädetaljer där behov funnits. Oljat alla bågar. Och grundat med linoljefärg spädd med 30-40 procent lösningsmedel.
Sedan har dom stått där. Ända tills nu. Idag har jag målat alla innerbågarna på insidan med en mellanstrykningsfärg med 15 procent lösningsmedel. Och jag kommer att stoppa med det. Sista strykningen tänker jag skippa. Det skall inte var för täckande. Hellre lite genomskinligt... som lite laserande. Snart är det dags att montera hörnbeslag och sedan börjar det spännande arbetet med glas och linoljekitt. Och slutligen målning ett par, tre gånger.
Just nu längtar jag mest av allt efter att få kitta och måla... att bara få stå där dag efter dag... skit samma om det blir klart eller ej... att bara få vara tillsammans med en klump linoljekitt är för mig som en dröm just nu...

1) Översta bilden visar de små, övre bågarna och bågarna till vindsgarderderoberna på södersidan. Alla med sina fönsterschemamärkningar. Det är tur att jag gjort den märkningen annars hade jag inte vetat nåt hur jag har det. Nu kommer det att bli enkelt att hitta tillbaka med varje båge.

2) Andra bilden visar mitt eget sätt att späda färg. I detta fall har jag satt ett streck på en sticka vid 40 mm. Sedan skall jag ha 15 procent spädning så då drar jag ett streck vid 46 millimeter. Sedan fyller jag färg i en burk upp till 40 och resten med lösningsmedel till 46... Hokus, pokus, simsalabim... 15 procent spädning...

3) Tredje bilden står jag och målar ett fönster som aldrig har suttit i detta hus tidigare. Det är återvunnet från ett annat hus. Jag har låtit göra nya karmar till fyra sådana här fönster och dom skall sitta tillsammans... Det kommer att bli fint tror jag... men det är en del jobb innan jag är i mål...

4) Fjärde bilden: Alla ytterbågar till söder- och västersidorna är färdigmålade på insidan... Inte utan att jag är lite stolt... faktiskt... Det var lite segt i starten men det blev klart innan solen gick ner...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar