tisdag 21 augusti 2012

En ovanlig syn

På väg hem från arbetet uppenbarar sig en tjäderhöna på vägen. Bilen framför mig saktar in och släpper över hönan. Under tiden vi väntar ser jag att det är flera tjädrar på väg att följa efter. De skymtar inne i skogen och har tydlig önskan om att få knalla över vägen de också. Den framförvarande märker inget utan forsätter sin färd mot Tvärred. Jag styr ut i dikesrenen och dröjer kvar. Just som jag famlar efter kameran kommer fyra tjädrar ut ur skogen! Två hönor och två tuppar. Den första tuppen går halvvägs ut i vägen men upptäcker sedan mig. Blir lite orolig men bestämmer sig för ett flyktsprång över på andra sidan och in i skogen. De andra tar till vingarna och följer efter. Jag kör ner sidrutan och kikar i kameran... jo, där inne bland grenar och stammar står ett par av tjädrarna dröjande kvar och kollar...
Det var väldigt länge sedan jag såg tjäder på detta sätt. Och fem stycken på samma gång... det var en ovanlig syn!

1 kommentar:

  1. Du hade ju tur som var på rätt plats vid rätt tidpunkt, kul att få se tjädrar så där helt apropå;-)

    SvaraRadera