tisdag 22 augusti 2023

Hannarna tassar in




I slutet av juni hade jag besök av Inger och Mats Runesson från företaget Pratensis, hemmahörande i småländska Lönashult. Inger och Mats var här i Skog för att samla frö från ängsskallra.
Ängsskallran har sedan några år ökat sin förekomst explosionsartat. Det var därför både lämpligt och enkelt att samla mycket frö.
Vid besöket gjorde vi tillsammans en liten rundvandring. Dels för att se på ängsmarkerna. Dels för att kolla var insamling av frö bäst kunde ske.
Jag visade naturligtvis mitt lilla bestånd av kattfot. Och berättade om hur jag på olika sätt försökt att rädda den kvarvarande lilla resten.
Kattfoten har hon- och hanblommor på skilda plantor. Tyvärr är honorna i total dominans. Jag har har bara sett en enda blommande hanplanta från det ursprungliga beståndet.
År 2017 gjordes ett försök att inplantera hanplantor. Det lyckades så tillvida att en planta kom till blomning året efter, alltså 2018. Sedan dess har ingen hanne gått att finna. Troligt är att de dog bort under torksommaren 2018. Blommade och försvann. Deras rotsystem var sannolikt inte tillräckligt utvecklat för att klara den påfrestningen.
– – –
I sammanhanget vill jag också nämna att honplantorna i år, 2023, satte ett nytt rekord i antalet blommande stänglar. Tidigare år har det varit ett tiotal. I år räknade jag till fyrtiofem!!! Det är det mesta som jag sett under mina år här i Skog. Samma tynande gamla plantor gjorde nu något av en kraftansträngning för att rädda sig kvar här in i framtiden. Dock blev det inget lyckat försök. Det blev ingen pollingering. Inget utvecklat frö kunde anas i någon av de granskade fröpenslarna. Vilket alltså beror på avsaknad av hannar.
En trolig orsak till ökad blomning kan ha varit det faktum att jag tog ner en riktigt gammal björk i anslutning till ängsbacken. Björken var en flera hundra år gammal kämpe. Den visade tecken på ålderssvaghet och trots vånda lät jag fälla den. Det gav mera eftermiddagsljus åt backen vilket kan ha gynnat blomningen.
– – –
När jag berättat om arbetet med att rädda kattfoten i Skog fick jag ett vackert löfte! Inger och Rune har inte bara frö i sina ”gömmor” utan också plantor. Där på stående fot blev jag lovad att få några hanplantor av kattfot som utbyte mot skallrafröet.
Idag kom plantorna i ett paket med posten. Femton frodiga pluggplantor med välutvecklade rotsystem!
Med hjälp av dammsugarröret gjorde jag perfekta hål för plantorna. Hällde i en skvätt vatten, satte i planta och plantpinne och tryckte till.
Nu ser jag fram emot en försommar med större könsbalans i kattfotsbeståndet! Hoppas det skall lyckas.



Bilden längst ner: Kanske det kan vara lite svårt att urskilja men LÅNGA PINNAR visar befintliga kattfotsplantor. KORTA PINNAR visar var jag satt de nya pluggplantorna.

Relaterade länkar:
https://sunebroman.blogspot.com/2010/06/pionstatus-9-juni.html
https://sunebroman.blogspot.com/2015/06/kattfot-och-kattfoto.html
https://sunebroman.blogspot.com/2016/11/operation-kattfot.html
https://sunebroman.blogspot.com/2018/05/hon-och-han.html
https://sunebroman.blogspot.com/2023/06/froskord.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar