torsdag 14 juli 2022

Traditionell färgsättning


Igår byggde jag fyra ”svalholkar”. Efter att ha satt upp dem funderade jag på om de kanske behövde kamoufleras på något sätt. Eller att på något sätt få dem att mera likna riktiga svalbon.
Så i morse slog det mig – ”varför gå över ån efter vatten” när det naturliga materialet finns i sjön. I kväll i samband med mitt kvällsdopp tog jag spade och hink till Haganäs och grävde upp några klumpar grålera.
Sedan blandade jag den hårda leran med lite vatten och smetade in boholkarna.
Inom några timmar kommer leran att ha torkat. Då får fasaderna det önskade naturliga utseendet. Närmast den fasadkulör som följer hussvalornas traditionella byggnadsstil.
Samtidigt som krukorna bytte utseende fick jag också möjlighet att täta springor och hål.
Nu är byggprojektet avslutat. Förväntningarna har vuxit...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar