måndag 1 maj 2017

Flugsnapparen här!



Idag har jag avslutat ytterligare en etapp i lövröjningen. Hittills har det gått åt 86 timmar. Av de timmarna har jag själv gjort 70. De övriga 16 har jag haft hjälp av Jakob, Bengt och Lars-Gunnar. Det har varit rätt segt den här våren. Utdraget. Lite som repris på förra. Kallt och blött. Inga sammanhängade perioder med torrt och bra röjarväder. Inte förrän idag. Nu återstår endast en etapp och det är den stora ängen nere vid vägen. Den är 5000 kvadratmeter. Och där kommer jag att få hjälp nu veckan. Sedan är allt klart. Nästan. Ja, det vill säga... det finns alltid mer men det går också att sätta en gräns när de viktigaste delarna är fixade.
Idag har det hänt en del kul och spännande på fågelfronten. Den svartvite har anlänt från sitt vinterviste i Västafrika. Han är den bäste markören för övergången mellan vår och sommar. Sin vana trogen är han framfusig och kaxig. Vilket leder till konflikter. Vilket i sin tur leder till hårda sammandrabbningar mellan immigranter och bofasta. Blåmesar och taloxar som redan är i gång med sina häckningar får besök av flugsnapparen. Och han är inte sen att köra ut de bofasta om han fattar tycke för en holk. Det här kriget kommer att pågå några dagar innan läget stabiliseras.

Forsärlan som jag upptäckte här i fredags är kvar i bäcken. Jag har sett den några gånger idag. Lyckades dessutom att få en bild på den skygga fågeln. Ska bli spännande att se om den tänker stanna. Kanske rent av häcka. I så fall är det en sensation...

Ny på listan idag:
Svartvit flugsnappare (92)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar