onsdag 17 maj 2017

Nya stolpar

Vid avverkningen i under vårvintern i ängarna plockade jag ner delar av det fasta stängslet mot Rudevägen. Nu har jag jag slagit ner tio av de nytillverkade ”evighetsstolparna”. De fick bli ersättare för de tryckimpregnerade rundstolparna som stått där fram tills nu. Meningen är att hela det gamla taggtrådsstängslet mot Rudevägen skall bytas ut och ersättas med ekstolpar och slät järntråd. Det projektet får dock vänta tills nästa år.
För att ekstolpar skall bli det jag kallar för evighetsstolpar *) krävs det att de får torka under minst ett år. Allra helst över två somrar. De lär behöva den tiden för att cellerna i träet skall slutas och kärnveden tätna. När cellera i kärnveden torkat förlorar de sin elasticitet. På det sättet blir kärnveden motståndskraftig mot röta. En färsk ekstolpe som slås ner i marken tenderar att rötas ganska snabbt även om den mestadels består av kärnved.
Att jag nu dristat mig att använda stolpar som bara har torkat i tre månader har sin förklaring. Jag vill testa om tre månaders tork räcker. Och så var jag otåligt nyfiken på hur det skulle ta sig ut med naturstolpar istället för de svarvade granstolparna.
Stolpar av ek smälter in in naturen på ett annat sätt än runda raka ”pinnar”. Ekstolparna bidrar också till den biologiska mångfalden. Så länge barken sitter kvar kommer skalbaggslarver att utvecklas där. Parallellt med det kommer splintveden att börja brytas ner. Så småningom blir bara kärnveden kvar.

*) Om evighetsstolpar: http://sunebroman.blogspot.se/2015/02/in-i-evigheten.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar