tisdag 23 maj 2017

Svalorna inviger sommaren

I går visade jag ett par bilder på stararna som bor i holken vid min farstutrappa. Föräldrarna är i slutskedet med uppfödningen av ungarna. Turerna med mat är täta. Ungarna visar också stort omvärldintresse. Allt oftare ses ett nyfiket ansikte kika ut ur holken. Jag brukar prata lite med ungarna. De ser förundrat på mig. Vrider på skallen och sträcker på halsen. De vill veta allt. Hur ser världen ut där vi har vuxit upp? Vad är det som händer härutanför?
Här i mina marker är det i år nio par stare som häckar. Sju av dem i holkar. Två i naturliga trädhål.
Alla paren har inte kommit lika långt men jag tror inte att det skiljer mer än en vecka på de som först kom igång och de som blev lite efter.
Varje år i maj brukar jag plocka bort fönstret uppe i gavelspetsen på ladugården. Det är min välkomsthandling när jag ser att svalorna anlänt från sina vinterkvarter söder om ekvatorn.
Det brukar dröja någon vecka efter ankomsten innan de hittar hit upp till Skog. Men nu idag har de varit här. Under livligt kvitter har de bekantat sig med gård och hus. Fyra svalor har flugit in och ut genom fönstergluggen. Det känns som att de just idag har invigt sommaren!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar