onsdag 8 februari 2017

Kassera eller reparera

Jag har ganska många fågelholkar här i markerna. Så många att jag faktiskt tappat räkningen. Kanske det rör sig om ett hundratal. Starholkar, mesholkar, holkar för flugsnappare, sädesärla, kattuggla, knipa… Efterhand som tiden går blir boningarna anfrätta av väder och vind. Röta och sprickbildning. Förutom påverkan av vädrets makter finns gott om exempel på skadegörelse. Många av holkarna bär spår efter hackspett. Hackspettarna hackar upp hålen för att komma åt innehållet. Det kan vara jakt på ägg och ungar under häckningstiden. Det kan också vara sökande efter föda under andra delar av året som driver hackspetten att komma in i holkarna. Gamla bobalar kan gömma insekter, insektslarver och puppor. Kalasmat för hackspettar vintertid.
Andra gynnare som går hårt åt fågelholkarna här hos mig är ekorrarna. Ekorren gillar att ordna övernattningsrum i lämpliga holkar. Och för att komma in måste de vidga ingångshålet. När den passagen är avklarad fyller Kurre holken med mossa. Som en tjock, härlig och värmande madrass kan man hitta när det är dags för vårstädning. Ja, i någon holk har jag funnit mossa ända upp till ingången. Och inuti hela fyllningen ett lagom utrymme att vara ekorre i. Rätt mysigt tänker jag. Ibland kan man se Kurre sitta där i öppningen och kura. Särskilt dagar med surt väder. Oftast är gamla holkar i så dåligt skick att de inte är värda att reparera. Bättre att kassera och göra nytt. Men vissa modeller kräver lite mera arbete vid nyproduktion och då känns reparation som ett bra alternativ. Och handlar det bara om ett tak eller ett nytt framstycke är det ganska snabbt fixat.
Idag har jag ägnat ett par timmar åt att reparera några trasiga holkar som jag samlat på mig ute i boden. Bland annat en holk ämnad för göktyta. Den hade sprucket tak. Och hackspetten hade hamrat flitigt kring ingångshålet. Det var både stort och flisigt. Nu gjorde jag det enkelt för mig. Satte ett tak ovanpå det gamla. Och skruvade fast ett ”nytt hål” utanpå… Rent estetiskt blev det kanske inte så vackert… men jag tänker att alla bostadssökande har inte samma krav. Förhoppnings finns de som söker det genuina…

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar