lördag 5 mars 2016

Fönsterfärdigt

Vinterns fönsterarbete är nu klart. De tolv bågarna till gamla husets norra sida är färdigmålade. Därmed är också hela husets fönsterprojekt klart. Inalles innehåller husets fasad 56 fönsterbågar, inkluderat framsidans pardörrar som ju också har fönsterrutor. Totalt innehåller de 56 bågarna sammanlagt 126 glas. Bågarna har alla genomgått samma behandling. Nedplockning. Avskrapning. Urplockning av glas. Eventuell trälagning. I vissa fall utbyte av hörnjärn. Oljning. Grundning. Isättning av glas. Stiftning. Kittning. Och så som kronan på verket två strykningar med färdigfärg. Mitt projekt har pågått några år. Jag har gjort en sida av huset varje år.  2013, 2014, 2015. Återstår 2016. Fönstren till den norra sidan, som nu alltså är klara, plockade jag ner i höstas. Den 3 oktober. Och lite då och då, när andan fallit på, har jag gått ner i min källare och fixat. Det ena momentet efter det andra. Nu till försommaren skall fasaden på norrsidan skrapas och målas. Därefter skall de nyrenoverade fönstren sättas in. Den dagen kommer att vara en extra högtidlig dag. Kan uppleva den redan nu som högst ceremoniell.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar