söndag 31 januari 2016

Urtica och lax

Idag kom lite av mina torkade nässlor till heders. Tidigare år har jag alltid förvällt nässlor. Lagt i paket lagom till en soppa på halvannan liter. I våras fick jag för mig att istället torka nässlorna. För att spara energi och plats i frysen. Tanken var väl att också de torkade nässlorna skulle användas till soppa. Men naturen ville annorlunda. Istället har de hamnat i te, i müslin och i de senaste två brödbaken. Faktiskt en riktigt bra smakförstärkare i bröd som ger fin karaktär. Rekommenderas.
Idag testade jag att göra en stuvning till laxen. Gräddstuvning.
En rejäl näve nässlor lades i blöt. De fick sedan koka upp och koka ungefär en minut. Kokvattnet hälldes bort och nässlorna fick vila.
Jag smälte en klick smör i kastrullen och gjorde en traditionell vetemjölsredning. Spädde först med lite vatten och värmde redningen tills den just börjar tjockna. Hällde sedan i en rejäl skvätt grädde. Kokade upp och fortsatte att späda med ömsom vatten och grädde till den önskad konsistensen. Grunden fick koka ihop ordentligt och smaksattes lite salt och vitpeppar. 
Sedan skar jag nässlorna grovt. Ett par snitt med kniven genom de förvällda bladen. Inget finhackande. Det skall synas att det är nässlor när stuvningen läggs upp. Och så i med nässlorna i gräddsåsen. Rör om... och klart. Inget mera kokande. Bara eventuellt uppvärmning innan det är dags att servera.
En försmak av våren!
– Riktigt gott, om jag själv får säga...

1 kommentar:

  1. Ser väldigt gott ut!! Måste nog prova, jag har ju lite torkade nässlor också...

    SvaraRadera