måndag 20 juli 2015

Mera diskspace


Just nu känns det som jag funnit bot på två aktuella diskproblem. Disk som svämmar över och diskar som blir fulla. I gamla huset i Skog finns ingen diskbänk inomhus. Visst går det bra att diska i ett par baljor. Men för att göra det bekvämt och få riktigt bra utrymme krävs mer space. Därför har Martin och jag byggt en utomhusdiskbänksbänk. En enkel konstruktion som kan placeras var som helst i omgivningen. Och lika enkelt anslutas till rinnande vatten via trädgårdsslangen. En första testomgång fick diskbänken under slåtterdagen. Och omdömet blev gott. Den som hade på sin lott att sköta disken kunde samtidigt njuta av den vida utsikten över landskapet. Stunden vid diskbänken blev en oanad kvalitetstid med mängder av möjligheter till upplevelser. Solsken, fåglar, vajande träd och med den blänkande sjön borta i fjärran.
Ett annat diskproblem som nyligen uppstått är att min dator fyllts till bristningsgränsen av tiotusentals fotografier. Det börjar bli alltför trångt på den interna hårddisken. Och det krävs samtidigt ett säkerhetslagringssystem. Föra att skapa mera diskspace har jag inhandlat en RAID. RAID = Redundant Array of Independet Disks... eller nåt i stilen... ”feltolerant uppsättning av oberoende hårddiskar”. Enkelt uttryckt är RAIDen två diskar som sitter monterade i samma kabinett. I mitt fall rymmer dessa två diskar 2x3 terrabyte. Alltså totalt 6000 gigabyte uppdelat på två enheter. Den ena är primärdisk. Den andra är en speglad kopia. Det betyder att de båda diskarna på vardera 3 TB är identiska. Varje fil som sparas på primärdisken lagras samtidigt på sekundärdisken. Om en disk går sönder läser datorn informationen från den disk som fortfarande är hel. I det fall att någon disk kraschar kan den också bytas ut under drift. Ut med den trasiga – in med en ny. Innehållet i den hela disken kommer därefter att speglas över till den nyinstallerade disken.
Tre terrabyte, tänker jag, bör ge mig tillräckligt med space ett bra tag framöver. Så just nu är de flesta diskbekymmer lösta...

4 kommentarer:

  1. Hej Sune!
    I morgonkväll är det äntligen dags för debut för Estelle, då hon startar på Mantorp. Så nu hoppas jag att hon inte galopperar, för då är risk att hon blir "diskad".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande!!! Jag håller tummarna... Hoppas på diskfri körning...

      Radera
  2. Mycket fin diskbänk! Smälter in bra i omgivningen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev perfekt! Man riktigt längtar efter att få diska...

      Radera