torsdag 23 juli 2015

Kulörbyte

Lite varstans i de gamla husen i Skog finns inskriptioner gjorda av människorna som levt där. Oftast är det ett namn och ett årtal. Ibland med något litet tillägg. Jag har själv följt den seden vid något tillfälle. Till exempel noterade jag datum och årtal då jag första gången målade dörren till Lillstugan. Där står också vilken kulör jag målade i. ”Dörren målad ockragul 15/8 2002. SB.” Det är alltså tretton år sedan dörren blev ockragul. Även fönsterbågarna målades i denna kulör. Fönsterinfattningar och dörrinfattning i en bruten vit nyans. Jag förvånar mig över hur bra målningen har stått sig. Även det mesta av fönsterkittet är intakt. Då målade jag med linoljefärg från Teknos i Tranemo. Nu står Lillstugan inför ett kulörbyte. Och nu är det färg från Engwall & Claesson. Fönsterinfattningar, fönsterbågar, dörr och vindskivor skall få samma kulör som fönsterbågarna och fönsterinfattningarna på det stora huset. Idag har jag grundat ett par fönsterbågar och strukit dörren en första gång. Självklart måste jag också göra den historiska inskriptionen på dörrens insida...
”Dörren ommålad 23/7 2015. Kulör S 4020-Y10R. SB.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar