fredag 5 april 2013

Preparering for fire

I en tall hos mina närmsta grannar bygger skatorna bo. Omsorgsfullt, pinne för pinne, konstrueras det som skall bli hemmet för deras ungar framåt försommaren. Jag samlar också pinnar. Lite som skatorna. Pinne för pinne städar jag upp efter vinteravverkningen och bygger sakta vårens rishög nummer två. Som drivkraft i mitt ”plockepinn” har jag delvis den bild som jag bär i mitt sinne… I bilden ser jag mig själv sitta på en stubbe ett stycke ifrån. Vilande. Kanske med en termos varmt. Det är en stilla, lite småkylig vårkväll. Trastar och rödhakar levererar soaréns sista crescendon samtidigt som eldens sprakande förvandlar den gamla ekens grenar till flödande värme. Värmen skall, om så bara för en stund, hjälpa våren på traven. Jag kommer att välja en sådan kväll för att tända min eld... tills dess skall jag göra allt för att hålla den inre lågan vid liv...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar