onsdag 25 maj 2011

Spelevinklek


Spelevinken


Hängbjörken


Ikväll satte jag upp Spelevinken. Ja, morsan kallade den så, vindflöjeln. För länge sedan stod alltid en stång med en snurrande propeller uppe vid lagårdsgaveln i Skog. Den hjälpte till att ha koll på vinden. Om det blåste mycket. Och från vilket håll vinden kom.
När mina pojkar var små gjorde deras farfar och jag en ny. Som en leksak. En kunskapsleksak. Jag har vårdat den så gott jag kunnat. När jag tog in Spelevinken i höstas var den lite illa medfaren av väder och vind(!) så jag fick renovera den lite. Och måla om den. Nu har den legat i källaren hela vinter och jag hade nästan glömt av den.
Vad passade bättre att fixa med nu i kväll, när vinden fortfarande var frisk, än att sätta upp den lille vindvisaren!
Den stora hängbjörken som också står vid ladugårdens södra gavel är även den en god vindvisare. De långa hängande grenarna svänger vackert i vinden och det går att avläsa både styrka och riktning. Nu står de där, björken och Spelevinken och leker tillsammans med vinden...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar