tisdag 3 maj 2011

Sista brasan!




Antligen kom det lilla regnet. Fuktade marken såpass att jag vågade tända min lilla rishög i ängen. En tidning och en liten bit wellpapp var allt som behövdes för att få igång brasan. I början en kraftig rökutveckling... men kort därefter en klar, het och rökfri flamma... väsande som en svetslåga!
– Nu är det färdigeldat för denna vår. Ska försöka ta ett par veckors vila och kontemplation. Och njutskåda i hemmamarkerna. Kanske en liten utflykt.
Innan jag gick in i kväll tog jag cykeln ned till sjön. Sex rådjur betade i skogsbrynet på Hulu tegar. Strax intill de förbisusande kvällsbilisterna. Åtta tranor stod i Hunnahagsviken. Troligen ett gäng ungdomar som inte tänker bilda familj denna vår. Ett par sångsvanar sträckte på halsarna lite extra när de fick syn på mig. Hörde vårens första svarthätta sjunga och det var duktigt bra fart på rödvingetrastarna den mycket kyliga kvällen till trots.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar