lördag 7 maj 2011

I hagar och sjökanter





Idag på morgonen var jag fågelsångskännare på Södras gökotta. Vi vandrade på Stora Ekereds marker. I vackra hagar och längs sjön. Ingen gök men väl 35 andra arter! Efter vandringen tog jag en tur ner till vårt kära Udden som nu är till salu. Vackraste platsen på jorden är det, om jag får bestämma. I vikens lugna vatten hade björkarnas frömjöl samlats till spännande mönster.
Åkte sedan hem och sov bort nästan hela dagen. Sliten och trött efter allt lövräfs och skogplantering och dålig nattsömn de senaste dygnen. Lastade på seneftermiddagen kajaken på biltaket och körde ner till Haganäs och puttade ut. "Ankarde" upp i den långgrunda strandkanten vid Sandö. En ärla som kvällsprovianterade blev mitt sällskap. Satt så där ett par timmar med min kamera och några mackor medan solen sänkte sig över Boanäs. Hemfärd 21.30 på en spegelblank sjö med nymåne och lila skimmer på kvällshimlen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar