tisdag 12 januari 2010

Träff med svanen kl 15.27


Klart och fint väder. Har bara varit på jobbet halva dagen idag. Badar i kallbadhuset innan jag åker hemåt. Plus 0,6 grader. När jag sänker mig ner i det kalla vattnet biter det till rejält. Det är en skön känsla. Håller mig i badstegen och stannar kvar en stund. Det sticker som tusen nålar... Efter ett par omgångar med bastu och dopp stiger endorfinhalten rejält i kroppen och det uppstår ett inre lugn... Skönt lugn...
Så vackert ute. Seneftermiddag och solen på väg ned. Lovar mej själv en resa till Sundet för att träffa fåglarna. Sångsvanen är hon kvar? Jodå, hon är kvar. Håller på att leta något ätbart. Något som skall hålla livslågan brinnande i natt.
Strax före halv fyra går hon till vila. Lägger sig på iskanten. Nära vattnet. Stoppar in näbbspetsen under vingen. Ögat är öppet. Hon ser mej, men accepterar min närvaro. I mitt inre ställer jag frågor till henne.
Hur har du det här i kylan? Varför har du dröjt kvar? Har du inte orkat följa med de andra? Du verkar så ensam? Har du valt ensamheten? Eller är du övergiven? Vad drömmer du?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar