lördag 23 januari 2010

Älgarna är ett med skogen


Vinterlandskapet är färgfattigt. Mulna dagar försvinner de färgrester som lämnats kvar. Återstår nästan bara svart, grått och vitt...
Naturen går på hårt nedskruvad låga. Energi måste sparas.
Jag försöker också att spara energi. Kör sakta och försiktigt för att mitt drivmedel skall räcka så långt som möjligt. Och för att undvika att råka ut för olycka. Det är halt på vägen. Som såpa. Och det brukar synas mycket vilt i vägkanterna.
I går när jag åkte hem såg jag en älgkalv mellan björkarna vid Dammen i Vasared.
Nu när jag sitter och tittar på min bild kommer jag att tänka på sagan om Gråfäll. Den ensamma älgkalven som räddas från övergivenhet och ges nytt livsmod av den dödsdömda gårdshunden Karr.
Gråfäll kan, precis som alla andra djur, prata. När han utforskat skogen tillsammans med Karr och är på väg "hem" till fångenskapen tar han sitt livs språng.
"Älgarna är ett med skogen," ropar han och kastar huvudet bakåt, så att nacken ligger mot ryggen och stormar i vildaste flykt inåt skogen.

http://runeberg.org/nilsholg/k22c.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar