onsdag 19 april 2023

Inbjudan till humledrottningen





Allt emellanåt byter jag ut gamla holkar till nya. Alla gamla behöver nödvändigtvis inte vara helt kass. Bara lite ”ledsna”. Sedan en tid har jag lagt undan några av de gamla holkarna i akt om mening att göra renoveringar. Byta ett tak eller en monteringsribba.
De senaste dagarna har lockat fram humledrottningarna ur sina vintergömmor. Jag har uppfattat dem som väldigt talrika. Kanske beror det på att alla kommit på vingarna samtidigt.
I stunden kom jag att tänka på de gamla fågelholkarna som blivit liggande på hög. Undrar om de skulle kunna tjäna som humleholkar?
Efter eget huvud har jag förfärdigat två stycken experimentholkar enligt ovanstående illustrationer.
Jag bytte ut framstycket på fågelholken mot en heltäckande skiva. Fyllde holken med en blandning av halm och hö. Inte hårt packat utan ganska luftigt.
Skruvade fast framstycket. Ingången till holken blir nu underifrån i det lilla utrymmet där framstycket tidigare suttit. Nu återstår det att se om det blir något hyresgäst. Om försöket lyckas lovar jag att återkomma i ämnet! Håll tummarna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar