onsdag 8 mars 2023

Dagsmeja







 
Redan gången helg glunkades det om snöoväder på ingång. Min plan för veckan var att slutföra arbetet med veden. Kapa och klyva. Utmaningen blev nu att fixa allt det jobbet på måndagen. Detta för att slippa få det återstående gömt under snö. Det blev en lång dag med veden. Men jag gick i mål med ett segervrål!
Prognosen slog in. Mycket riktigt. En rejäl portion puder prydde landskapet redan vid lunchtid dagen därpå. Och mer kom under kvällen och natten till idag.
När jag gläntade på garageporten en bit in på förmiddagen fick jag lägga extra kraft för att trycka upp den.
Grannarna var redan igång. Ja, till och med klara med sin skottning. Men jag kom ganska snart ifatt.
När jag var klar började solen värma garageuppfarten. Det dröjde inte länge förrän den i stort sett var snöfri. Uppfarten som är välriktad mot solvinkeln blev lite längre fram på dagen helt torr. Ur stuprören spelade smältvattnet en glättig vårmelodi. Runtomkring i träden stämde domherrar och grönfinkar in.
Hela scenariot blev inbjudande. Jag accepterade inviten och plockade fram skidorna som jag nyss förpassat till vinds-garderoben. Det gick fint till en början, men den krispiga nysnön förvandlades vid 12-snåret till kramsnö. I soliga partier på min rundbana frös det fast under skidorna och det blev bom stopp...
Senare tog jag revansch. Framåt 17-tiden kröp tempen ner till nollan och strax därpå blev det blixtföre!
Under framfarten kring åkrarna observerade jag bland annat var rådjuren haft sina nattliga legor.

En lustig historia fick jag berättad nyligen av en av mina kusiner. Han hade hört om någon som frågat ”när dagsmejan infaller”… vilken dag alltså. I stil med när påsken infaller. Likaså fick jag själv klart för mig att det inte är solklart (!) att känna till vad ordet ”dagsmeja” betyder.
En av mina nya grannar kom förbi en dag i februari. Jag nämnde nåt om just dagsmeja… och fick till frågande svar: Vad är det?
Så därför levereras här en klar och tydlig definition hämtad ur ”Illustrerad svensk ordbok” från 1958:
Dagsmeja; snösmältande solvärme mitt på dagen, tö i solsken.
Se bild ovan!

Relaterad länk från 16 mars 2013:

2 kommentarer:

  1. Språk är så intressant! Blir lite frustrerad över hur ofta jag hör ord och uttryck användas på helt fel sätt i radio och i tidningar. Ofta av yngre personer som förmodligen inte hört ordet i rätt sammanhang utan tolkar det som något det liknar (men inte alls betyder), t ex "flertalet" som en del tror betyder många.
    Men så har jag en språkpolisgen...

    SvaraRadera
  2. Ja, och så är det ju detta med var och vart...

    SvaraRadera