tisdag 11 januari 2022

Lövgallring i Intagskullen



Arbetet med att omvandla Intagskullen till en ljus och vacker beteshage fortgår. Med små, små steg. Under hösten har jag bottenröjt delar av hagen. Vid några av dessa tillfällen har jag haft hjälp. Hela området har röjts i etapper.
Till att börja med har vi gjort det jag kallar för ”bottenröjning”. Det betyder i sammanhanget att röja allt smått sly. Sådant som gått att klippa med sekatör, busksax eller såga med mindre sågar. Helt manuellt. Här har jag varit noga med att lämna så korta stubbar som möjligt. Marknära snitt alltså. Allt riset har jag sedan eldat. Och det kan sägas vara en betydande mängd.
De senaste dagarna, både innan den senaste snön och nu måndag och tisdag har jag fortsatt med att gallra i trädskiktet. Och nu blir det ved.
Hittills har arbetet gått bra. Det är intressant och roande att välja ut de träd som skall stå kvar. Eftersom det tidigare inte gjorts någon gallring är det flera av träden som saknar riktiga kronor. Långa stammar med en kvast i toppen. De har alltså inte förutsättningar för att bli några ”riktiga” träd. Jag försöker välja ut fristående träd med gott om gren och som står med tillräckliga avstånd för att kunna utvecklas. Dessutom i ett blandbestånd med ek, björk, sälg, rönn, asp, oxel, lind, brakved, olvon, hassel och en. Så stor variation som möjligt.
Ska bli spännande att följa tillväxten framöver.
I sammanhanget kan också nämnas att det fram till i början av 2000-talet hade vuxit in mycket gran. Drygt femtioårigt bestånd. Kanske sextio. Vid det tillfället togs all granen bort och allt löv sparades. Mycket skador hade då uppstått på de gamla grova ekarna. Tanken var att det arbete som nu görs skulle påbörjats långt tidigare. Men nu är det som det är. Och de 20 åren som gått har gett god tillväxt för att hämta ved på nära håll. Allt som skall klyvas kapar jag på plats.
Inget fel utan att det till slut blir rätt… eller hur man säger!?

Relaterade länkar:
https://sunebroman.blogspot.com/2020/10/lovdag-i-skog.html
https://sunebroman.blogspot.com/2021/04/naturvardsdag-i-intagskullen.html
https://sunebroman.blogspot.com/2021/04/rubrik.html
https://sunebroman.blogspot.com/2021/11/lovdag-i-skog-2.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar