lördag 2 juni 2018

Stararnas år

Solen och värmen är i det närmaste obarmhärtig. Idag vid 17-tiden har temperaturen toppat med 29 grader i skuggan. För en månad sedan kändes det som om det inte skulle bli någon värme alls. Allt tvekade. Stararna anlände pö om pö. Inte som tidigare år nästan samtidigt. Och det tog lång tid innan de kom till häckning. Troligen var det ont om föda i det kalla vädret. Till en början var det tre-fyra par som satte ingång sin häckning. Allt efter som värmen tog över fullständigt fylldes det på i hål och holkar. Fler starar anlände. Och till sist blev det ett rekordår för stararna. Inom mina egna gränser har jag haft elva (11) par häckande! Två av mina nära grannar har en häckning var. Det betyder alltså tretton (13) par stare inom arean av ett par hektar. Det verkar vara gott om mat. De senaste dagarna har ungarna växt till sig ordentligt. Flera av ungarna har redan lämnat boet. Man hör deras skränanden överallt i träd och buskar.
Någon dag till har nog ungarna på lillstuguväggens holk kvar innan vingarna bär. Men jag undrar just hur de står ut med värmen eftermiddagstimmarna då solen gassar rakt in mot väggen (bilden).
Av de tretton paren är det elva (11) som bor i holkar och två (2) i naturhål. Så står det till i fågelvärlden. Det är stor brist på naturliga möjligheter för hålbyggare att finna bostäder. Fågelholkar fyller en livsviktig funktion.


 En gång tidigare har jag tangerat antalet elva häckande par här i mina marker. Det var 2015. Innan och däremellan har det varit stor variation.

Relaterad länk:
http://sunebroman.blogspot.com/2015/05/uppat-for-sarbara-starar.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar